Dzisiaj jest: 27 lutego 2017, Imieniny: Gabrieli, Liwii, Leonarda Zadaj pytanie Burmistrzowi Facebook Twitter Instagram Youtube RSS

Aktualności

NIE BĘDZIE STACJI PRZEŁADUNKOWEJ KRUSZYW NA WOLSKICH ODOLANACH
9 lutego 2017

Po zdecydowanych protestach mieszkańców Odolan oraz Urzędu Dzielnicy Wola spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chce stworzyć stację przeładunkową kruszyw w mniej uciążliwej lokalizacji, w rejonie ul. Fortuny i Parowcowej. Kolejarze chcą również wybudować nową drogę, która wyeliminuje ruch samochodów ciężarowych z ul. Sowińskiego, Ordona oraz Jana Kazimierza.

Od kilku miesięcy mieszkańcy Odolan oraz Urząd Dzielnicy Wola stanowczo protestują przeciwko budowie w tej części dzielnicy stacji przeładunkowej kruszyw i materiałów budowlanych. Realizacja na Odolanach tego typu inwestycji znacznie pogorszyłaby jakość życia okolicznych mieszkańców. – Zasięg oddziaływania tego typu stacji przeładunkowych jest znaczny. Chodzi przede wszystkim o pył, hałas i zwiększony ruch samochodów ciężarowych. Na takie działania nie było naszej zgody – mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola.

Okazało się, że presja ma sens. Teraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chce zlokalizować inwestycję pomiędzy czynnymi grupami torów stacyjnych w rejonie ulicy Fortuny i Parowcowej, na styku Bemowa i Włoch. – To tylko początek drogi. Odsunięcie tak uciążliwej inwestycji od zabudowy mieszkaniowej to krok w dobrym kierunku, jednak prędzej czy później tego typu działalność przemysłowa powinna zniknąć z tego rejonu  miasta – podkreśla Strzałkowski.

Krokiem w dobrym kierunku jest również plan budowy nowej drogi, na której odbywałby się ruch samochodów ciężarowych obsługujących nie tylko stację przeładunkową, ale również istniejące zakłady przemysłowe znajdujące się przy ul. Grodziskiej (Lafarge, Budokrusz). Kolejarze proponują obsługę komunikacyjną tego terenu poprzez drogi wewnętrzne terenu stacji Warszawa Główna Towarowa, następnie samochody ciężarowe przejeżdżałyby pod wiaduktem al. 4 Czerwca 1989 roku i poprzez zachodnią część ul. Chruścickiego mogłyby dojechać do al. 4 Czerwca 1989 roku. PKP PLK wystosowało już pismo w tej sprawie do Biura Drogownictwa i Komunikacji. – Cieszę się, że kolejarze idą w kierunku budowy drogi technicznej. Przypomnę, że już w październiku ubiegłego roku apelowaliśmy o wdrożenie takiego rozwiązania  - mówi burmistrz Strzałkowski.

Nadal nie rozwiązaną kwestią jest jednak budowa na Odolanach mieszkań z programu Mieszkanie Plus. Jest to niezwykle istotna kwestia, zwłaszcza w kontekście podpisanej w dniu 8.02.2017 r. umowy przez BGK Nieruchomości i Polskie Koleje Państwowe, która umożliwia realizację programu Mieszkanie Plus na 17 działkach w 10 polskich miastach. Wśród nich są tereny kolejowe znajdujące się na wolskich Odolanach. – Program Mieszkanie Plus nie może być realizowany na tym terenie bez zapewnienia odpowiedniej infrastruktury społecznej. W związku z tym PKP musi zapewnić tereny, na których mogłyby powstać szkoła i przychodnia. Potrzebna jest również komunikacja i dialog z mieszkańcami Odolan. Bez tego budowa osiedli z programu Mieszkanie Plus będzie obarczona ogromnym ryzykiem i może generować potencjalne konflikty społeczne – przestrzega Krzysztof Strzałkowski.